29 decembrie 2010

Ce ne dorim de la 2011?

 La cumpăna anilor, fiecare dintre noi face un bilanţ al realizărilor şi, de ce nu, al eşecurilor din anul care se apropie de sfârşit. Cu ce se poate lăuda Biblioteca Borşa la sfârşit de an? Analizând lucrurile "la rece", pot spune că biblioteca a supravieţuit. Într-un an de criză, în care sintagma cel mai des folosită ca răspuns la cererile noastre a fost "nu sunt bani", totuşi am făcut achiziţii de carte, am mers la cursuri de pregătire profesională, ne-am implicat în animaţia culturală la nivel de comunitate. Pentru 2011 ne-am propus câteva obiective majore. Primul ar fi să achiziţionăm un soft de bibliotecă pentru gestionarea optimă a colecţiei. Ar aduce mari beneficii atât nouă, bibliotecarilor, cât şi utilizatorilor, prin reducerea timpului de căutare a informaţiei solicitate şi optimizarea regăsirii informaţiei. Cel de-al doilea obiectiv ar fi implementarea proiectului Biblionet. Acest proiect facilitează accesul gratuit al utilizatorilor la informaţii, prin dezvoltarea unei reţele de biblioteci moderne, dotate cu tehnologie informaţională (calculatoare cu acces la Internet, scanere, videoproiectoare, etc.). Programul se derulează în cadrul unui parteneriat încheiat între ANBPR, IREX, biblioteci şi autorităţile publice locale. Al treilea obiectiv este publicarea albumului "Borşa-o istorie în imagini". Începând cu anului 2008, subsemnata, Grec Tinuţa, împreună cu colegii mei Timiş Viorica-Daniela şi Hălăştăuan Florin am pus bazele unui proiect care a avut ca scop alcătuirea unei baze de date de istorie locală. Am participat la câteva emisiuni televizate la postul local HTV , explicând locuitorilor din Borşa ce dorim să facem. Reacţia oamenilor a fost promptă, astfel că în acest moment baza de date conţine peste 1000 de fotografii care surprind imaginea Borşei în ultimul secol, cu tradiţii, obiceiuri, oameni, locuri, cea mai veche fotografie fiind din 1911. Am structurat aceste fotografii pe categorii, pentru a da formă şi conţinut noului album. Primul capitol, intitulat "Rădăcini", surprinde trecutul (file de istorie, port popular, tradiţii, obiceiuri, ocupaţii şi meserii, etc.), iar cel de-al doilea ne aduce în actualitate (manifestări cultural-artistice şi religioase, obiective turistice, cadrul natural, performanţe, instituţii etc.). Am încercat să public acest album , însă nu am găsit sprijin nici la autorităţile locale, nici la agenţii economici din oraş. Din păcate, trecutul nu interezează atât de mult încât cineva să investească în păstrarea mărturiilor despre identitatea acestui colţ de lume. Poate criza economică prin care trecem este principala cauză. Eu sunt optimistă şi încă mai sper că voi găsi oameni sau instituţii care să mă sprijine în acest proiect. Este bine să privim în viitor. Cred însă că, pentru a clădi un viitor, trebuie să ne cunoaştem trecutul, "rădăcinile", identitatea noastră. Poate anul care vine ne va găsi mai deschişi şi mai preocupaţi de astfel de proiecte.


Borşa - podul vechi

Cocoană ţesând
Viflaim
Parada portului popular - "Nopţi de Sânziene", 1979

Ansamblul "Cercănelul"
Nuntă tradiţională
Matematica - o eternă enigmă

Pe pârtia din Complex

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu